Een boek om JA tegen te zeggen!

Blijf van mijn lijfje door Annemie Struyf en Johanna Laurent.

Ik stond in de boekenwinkel, gewoon rond te snuffelen. Niet van plan om iets te kopen. Net toen ik naar buiten wou gaan, passeerde ik een titel die eruit sprong.

‘Blijf van mijn lijfje’

Stomverbaasd nam ik het boek vast. Ik las: ‘verhalen over genitale verminking van meisjes’. Mijn hart ging er sneller van kloppen. Dit is een thema waar je als vrouw niet graag mee geconfronteerd wilt worden. De gedachte alleen al dat er ergens anders op onze mooie aarde zo’n verschrikkelijke dingen gebeuren tegen de zin van vrouwen, meisjes, kinderen. Mijn haren staan al rechtop als ik eraan denk.

13045541_10205894689546376_547994990_n

Ik heb getwijfeld of ik het boek zou kopen of niet. Gewoon omdat het een zwaar beladen thema is. Ik wist niet of ik het durfde te lezen. Toch dwongen mijn gedachten om het te kopen, ik heb er achteraf geen enkel moment spijt van gehad.

Het is een heel mooi boek, geschreven door Annemie Struyf en haar dochter Johanna Laurent.

In het boek getuigen vrouwen die zelf met deze verschikking geconfronteerd werden of er van gevlucht zijn. Ook bezocht Annmie Struyf zelf enkele plaatsen waar nog steeds besnijdenissen gebeuren.

Het is soms te gek voor woorden wat je leest. Maar terwijl moest ik me voor ogen houden dat het voor vele kinderen en vrouwen de realiteit is. Dit is geen fictieboek maar tot op vandaag nog pure realiteit. Het laat je niet onberoerd. Het zet je echt aan het denken over onze eigen ‘westerse’ normen en waarden. Het is belangrijk om het taboe rond genitale verminking te verbreken, want anno 2016 gebeurt het nog steeds.

Bron:

Struyf, A. & Laurent, J. (2014). Blijf van mijn lijfje. Tielt, Lannoo

 

Geef een reactie

